Eiland hoppen - Reisverslag uit Ko Samui, Thailand van Paola, Dirk, Marc en Luuk Thijs - WaarBenJij.nu Eiland hoppen - Reisverslag uit Ko Samui, Thailand van Paola, Dirk, Marc en Luuk Thijs - WaarBenJij.nu

Eiland hoppen

Door: Paola

Blijf op de hoogte en volg Paola, Dirk, Marc en Luuk

04 Augustus 2009 | Thailand, Ko Samui

Zoals jullie in de vorige verslagen hebben kunnen lezen is de Jungle trekking een geweldige ervaring geweest. We hebben in totaal een week in Chiang Mai en omgeving doorgebracht, het echte Thaise leven. Chiang Mai heeft iets liefs over zich. Het is levendig maar niet al te toeristisch. De prijzen van het eten zijn laag. Voor nog geen 3 euro eet en drink je met z'n viertjes. Natuurlijk moet je niet zien hoe we zitten...gewoon in een tentje met tl licht en formica tafels en stoeltjes. Praten doe je met handen en voeten, maar het is er gezellig druk en eerlijk. Het leven voor de plaatselijke bevolking is hard. Armoede, bedelende vrouwen met kinderen...dat is er natuurlijk. Wij hebben in Chiang Mai het Thaise leven geproefd. Eten met de locale bevolking, souveniers kopen op de plaatselijke markt en uiteindelijk de meest mooie tempels voorbij lopen omdat er al zoveel zijn. Overal lopen in oranje geklede Boeddistische monniken te bedelen voor aalmoezen. Hoe arm de mensen het ook hebben, iets aan de monniken geven is een eer. Het brengt ze iets dichterbij het Nirwana. De monniken lopen langs en zijn blij met alles, een prakje rijst of een kleine bijdrage. Daar moeten ze het die dag mee doen.
Ook het koninklijk huis staat hoog in het vaandel. Waar je ook komt hangen portretten van de koning of andere leden van het koninklijk huis. Zelfs in de jungle waar we even stopten om iets te drinken, hing er in een hutje de foto van de koning. Langs de weg, in hotels, op het station..je kunt het zo gek niet verzinnen. Staat erg schattig...( ik voel wel met ze mee, de insiders weten dat ik oranjegezind ben).
Op dit moment zitten we op Ko Samui. We zijn er met het vliegtuig gekomen vanaf Chiang Mai. Slaapplaats hebben we ter plekke geregeld en we zijn er erg blij mee. We zitten in een leuke gezellige bungalow vlak aan het strand. Ontbijten doen we aan het strand en avondeten met onze voeten in het zand. Allerlei heerlijk vissoorten kan je hier nuttigen. Van krab, rode poon, barracuda, haai, gamba's...alles is even vers. Het weer is hier ook iets stabieler alhoewel er elke dag wel een bui valt. De temperaturen zijn goddelijk. Of het nou ochtend is of avond het blijft zwoel. We hebben op onze reis ook leuke mensen ontmoet. Dat is zo leuk van rondreizen. De jongens vermaken zich prima in de zee. Ze eten alle vissoorten. Heerlijk!
Dirk en ik genieten vooral van de romantische omgeving en van het feit dat we nog zo heerlijk met ons gezin samen zijn. Dat is wel het mooiste van deze reis.
Morgen gaan we met de boot naar Ko Panghan. Een eilandje verder. Misschien dat we daar kunnen snorkelen. Hier valt de zee tegen. Het is erg modderig en troebel water. We hebben nog iets kunnen boeken voor 2 nachten. Alles zit namelijk vol omdat het volle maan is. Dan worden er Full Moon Party's gehouden waarbij er tot in de ochtend gefeest wordt. Wij gaan er voornamelijk heen voor de stille strandjes en het heldere water, maar of we dat ook vinden?
Zaterdag gaan we met de bus, boot en vliegtuig naar Bangkok. Daar willen we ter afsluiting een glaasje drinken in de hoogste bar" ter wereld". De skybar. Alleen...je moet er wel op gekleed zijn. Birkenstock zijn verboden. De mannen hebben dichte schoenen bij zich maar ik geen pumps..dus een nieuwe uitdaging...voor een zacht prijsje, schoentjes kopen en dat is mij gelukt. We hebben vreselijk gelachen. Voor 159 baht( 3,50 euro) heb ik gouden pumps met een witte strik en gouden belletjes gekocht. Jullie lezen natuurlijk al die sappige verhalen maar vergeet niet dat er af en toe ook wat stress is als we beslissingen moeten nemen. Zelf regelen geeft vrijheid maar bezorgt ons soms wel wat kopzorgen. Tot nu toe allemaal goed gegaan, misschien moeten we wennen aan deze manier van reizen. Wat betreft de bagage...prima. We missen niets. Af en toe laat ik wat wassen en voor een habbekrats is alles gewassen en gestreken!

• 04 Augustus 2009 - 17:06

Ton En Romy:

Wat heerlijk die eilanden he? Zaten die snorkels ook nog in dat kleine koffertje??? Nee!!
    Bij onze volgende reis kom ik ff in de leer bij jullie. Nou geniet nog lekker en veel plezier. Liefs,

• 04 Augustus 2009 - 17:20

Ron En Els:

lieve Paola, je moet echt schrijfster worden.
    Heerlijk zo alles te lezen en te voelen!
    Natuurlijk treft mij enorm de dankbaarheid dat je dit met de jongens kan meemaken en ook zij ervan genieten!
    Wat een geluk!
    Zeker overschat ik niet de stress die zo`n soort vakantie teweeg brengt.
    Jullie moeten straks bijkomen en ontnuchteren?van deze reis.

Weet je trouwens dat ik normaal nauwelijks mail....
    kussen,
    Els

geniet nog even intens van jullie laatste dagen

• 04 Augustus 2009 - 20:02

Nr 15:

Veel plezier met het laatste staartje van jullie vakantie!

• 05 Augustus 2009 - 19:23

De Schouwenaars:

He Thijsjes,
    Peter en ik hebben net in een keer jullie reisverslagen gelezen. Wat een geweldige ervaring voor jullie! En een aantal dingen herkenbaar toen wij er waren in 1991. Geniet nog van de laatste dagen. Kus Gemma

• 05 Augustus 2009 - 23:29

RLS&M:

Wow, die gouden pumps zijn wel classy hoor! ;-) Geniet nog van de laatste daagjes! Hier alles goed. We genieten volop!
    Bacio

• 06 Augustus 2009 - 21:09

Nonni:

Geweldige foto's! Wat zien jullie er goed uit! We zijn erg benieuwd naar de gouden muiltjes.
    Zeker voor een gala in Nederland?!? Heerlijk ook die voetmassages, we gaan meteen opzoek om te kijken of dat hier ook ook kunnen krijgen. Wij hebben een leuke week met z'n allen gehad. Het is morgen alweer vrijdag en 's middags gezellig eten bij La Palt en zaterdag vertrekken ze na de lunch naar Vigilio. Het zal ineens een hele stilte zijn zo zonder kinderstemmetjes om ons heen, maar hebben leuke foto's gemaakt om leuke herinnering aan over te houden. We wensen jullie een hele goede en veilige terugvlucht, jammer dat wij jullie niet kunnen ontvangen in Amsterdam. Lieve groetjes en kusjes, Nonni. Groetjes ook van Laura, Rein en de kids.

• 07 Augustus 2009 - 16:18

Moppie Holla:

Geweldig Thijs familie wat jullie allemaal meemaken en beleven, wel erg spannend vooral die beesten die jullie zien.
    ik heb de laatste verslagen afgedrukt voor Mutti Thijs, Ernst brengt ze nu naar haar.
    ik ben vanmiddag geweest.
    ze gaat wel vooruit.
    Luuk, volgens Oma kun jij wel eens voorgedragen worden voor de Literatuurprijs 2009 !
    ik wens jullie verder nog een fijne vakantie !!
    Goede vlucht terug,
    groetjes xxxx Moppie