Groeten uit de rimboe - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Paola, Dirk, Marc en Luuk Thijs - WaarBenJij.nu Groeten uit de rimboe - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Paola, Dirk, Marc en Luuk Thijs - WaarBenJij.nu

Groeten uit de rimboe

Door: Paola

Blijf op de hoogte en volg Paola, Dirk, Marc en Luuk

31 Juli 2009 | Thailand, Chiang Mai

Jippie, we zijn weer heelhuids terug uit de jungle. Een hele mooie trekking die voldeed aan de eis " Back to Basic". Ik moet bekennen dat de avond ervoor voor mij een enorme stress teweeg bracht. Al die verhalen over slangen, schorpioenen en andere insecten deden mij enorm tegen deze trekking opzien. Maar alleen hierin Chiang Mai blijven terwijl de mannen avonturen beleefden was geen optie. Ik was trouwens degene die met dit idee op de proppen kwam dus voor mij was er geen ontkomen meer aan. Wij vertrokken dinsdagochtend vroeg met een pick-up busje met nog een Nederlands gezin met drie kinderen in dezelfde leeftijdscategorie. Het klikte al heel snel tussen ons allemaal. Dit beloofde dus leuke dagen te worden. Eerst gingen wij een grot bezoeken. Erg indrukwekkend en na de lunch begon het dan echt. Wij hadden gehoopt onze bagage voor deze drie dagen mee te kunnen geven aan de local die de rugzakken naar het volgende dorpje zou brengen waar we zouden slapen. Maar helaas.....
Het werd dus lopen met de rugzakken in een temperatuur van ongeveer 32 graden zonder zon. Want die gele bol heeft zich al twee weken niet laten zien. We smeren ons gek maar dan met insectenspray, geen zonnebrand! Voor deze trekking was dit natuurlijk prima. Om berg op berg af te lopen in de gloeiende zon zou, achteraf gezien, te zwaar zijn geweest. We liepen de eerste dag ongeveer 3 uur. Best pittig. We liepen langs rijstvelden maar ook door de dichtbegroeide bamboejungle waar van alles ritselde... Ik betrapte mezelf erop dat ik meer naar beneden keek dan om mij heen. Gedeeltelijk door de zware rugzak maar ook zeker op mijn hoede voor alles wat er op mijn pad kon komen. In de namiddag bereikten wij ons dorp. Oei...dat was slikken.Armoede, basic in de breedste zin van het woord. Geen electra, koud stromend water, toilet was een sta-toilet met een emmer water ernaast om door te spoelen. Hutten van palmbladen en bamboe was het beeld, kindjes met lieve gezichtjes, shirtjes met gaten, geen luiers, gewoon niets....
We kregen onze "kamer" te zien. Een bamboezaaltje op palen, klamboe's, oude ligstoelmatjes die dienst deden als matras, laten we het vooral niet over de kussens en dekens( brrrr) hebben, een kaars was onze verlichting. Wat was ik blij met mijn lakenzakken, kussenslopen en slaaptabletten. Ik werd er stil van, zo stil dat ik van mijn rimboevriendin enkel druppels Rescue kreeg ( in de Bach remedie dienen die goed tegen schrik, emoties etc).
Na de eerste indruk overheerste er toch ook wel een bepaalde mate van " leuk en spannend". Wij douchten ons vluchtig met koud water en aten ons maaltje van rijst met kip en groenten en fruit. We hadden een schattig onderkomen waar we en spelletjes deden en natuurlijk veel gesprekken voerden met onze gidsen. We hadden twee locals mee op deze tocht. Ontzettende fijne knullen, Pong en Singh, die in deze dorpen waren opgegroeid. Zij wisten alles over de jungle. Die nacht sliepen we wisselend. Kregen nog vreselijk de slappe lach toen we daar onder de klamboe lagen en werden uiteindelijk om 5 uur gewekt door de vele hanen, blaffende honden en huilende kinderen. De dag brak aan en zo ook onze volgende trekking. Na een ontbijt van een dikke vette banenepannenkoek trokken we weg uit dit dorpje, waar we vele kinderen blij hadden gemaakt met onze autootjes die we uit Nederland mee hadden genomen.
Olifanten stonden op ons te wachten voor een rit van een uur door de jungle. We hebben vreselijk gelachen. Die beesten willen alleen maar eten. Dus voor je het wist stond je met olifant in een maisveld. Echt hilarisch.
Hierna liepen we gemiddeld zo een 5 uur, met een heerlijke lunch tussendoor ( noodles in bananenblad) en een verfrissende "douche" bij de waterval.In de namiddag kwamen we aan bij het volgende dorpje. Wooow begonnen we hieraan te wennen of was dit dorpje toch schoner en frisser dan de andere? Ik was in iedergeval blij dat we de trekking in deze volgorde gemaakt hadden. We hadden een buitendouche, koud natuurlijk maar heerlijk. De avond was gezellig. De gids speelde wat op een gitaar en wij droomden weg met biertje en vele gelopen kilometers in de pocket.
De volgende dag was het " koninginnedag". Locale dames zaten met hun matje en zelfgemaakte armbandjes op ons te wachten. Natuurlijk koop je wat. Het is voor het goede doel.
Na het ontbijt een rustige wandeling door de maisvelden en daarna een tocht op een bamboevlot waar we wederom erg veel hebben gelachen. We hebben ook een warme band opgebouwd met het gezin waarmee we onze trekking hebben gemaakt. Wij besloten af te sluiten met een gezellig etentje aan de rivier. Na een heerlijke douche in ons hotel ontmoetten we elkaar in een geweldig restaurant " The good view", waar we heerlijk hebben gegeten en een super band speelde. Die zweepten ons op zodat wij dansten, de kids meededen met de band en echt genoten van het leven. Een gevoel van vrijheid en geluk.De omgeving is hier adembenemend mooi en de mensen prachtig van binnen en van buiten.
Morgen vertrekken wij naar Koh Samui met het vliegtuig. We hebben nog geen hotel geboekt maar dat gaat daar wel lukken. We hopen daar wat zon te krijgen en te kunnen snorkelen. De jongens willen graag lekker chillen na alle activiteiten, hun goed recht! Ze passen zich prima aan en eten van alles mee. Echte bikkels!

• 31 Juli 2009 - 20:07

Romy & Ton:

Wauw. We hebben nu veel ontzag voor jullie hoor!
    Geniet en rust lekker uit op Koh Samui. Heerlijk! liefs

• 31 Juli 2009 - 21:27

Bibione & Co:

Vanuit zowaar redelijk mugloos (!) Bibione, zullen we een poging doen om die gele bol ook eens jullie kant op te sturen. Hier is het soms niet te harden met om 19u 's avonds nog steeds 31 graden. We zweten de pan uit, maar dat is gelukkig niet zo'n probleem met 2 snelle industriële wasmachines en een muntje voor 3 euri. ;-)
    We hebben ontzettend meegelachen met jullie verhalen over de olifanten en de rimboe. Hadden er graag bij willen zijn! We kijken uit naar jullie relaxte verhalen uit Koh Samui en laat ff weten als jullie er zijn!
    We hopen bij nonni ook internet illegaal af te kunnen tappen van de buren. :-)
    Baci,
    RLSM

• 01 Augustus 2009 - 08:44

Annelies:

Ha Paoltje, wat een verhalen. Alsof we er zelf bij zijn, net een film! Ik ben ook erg benieuwd naar de foto´s! Geniet van de laatste dagen, rust lekker uit. Groeten aan je mannen. liefs Annelies

• 01 Augustus 2009 - 12:57

Nr 15:

Kan me goed voorstellen dat je moeite hebt om je douche te missen en om niet in een scone leefomgeving te zitten. Een eerste dag is dat altijd vervelend. Dat gaat langzamerhand beter. Tippie mijnerzijds, slaap de volgende keer 2 maandjes tussen je eigen zure lappen zonder ze te verschonen, ga je er een stuk soepeler mee om (en heb je minder was). Geniet van jullie prachtige eiland en rust lekker uit, moet lukken onder de kokospalmen in een hangmatje stel ik me zo voor. Met de Cavia gaat alles prima, zelfs zo goed dat ie zei dat we jullie de greoeten moesten doen!!

• 01 Augustus 2009 - 15:19

Ron En Els:

oh, wat geniet ik van deze verhalen! is het echt?!fantastisch wat jullie meemaken. het is maar goed dat je schrijft, het is straks thuis haast niet te vertellen. wat een andere wereld,wat ben ik trots op jullie. zo geweldig dit met zn vieren te beleven.
    lieverds, geniet verder en kom een beetje bij.
    kus

• 02 Augustus 2009 - 09:32

Jolande:

Wat een prachtige verhalen! Het is een andere wereld daar, dat is wel duidelijk. Knap wat jullie allemaal gedaan hebben (wat zal je een conditie hebben.... Het leert wel relativeren, denk ik.
    Geniet van jullie (alweer) laatste week!! Liefs, Jolande.