Siem Reap - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Paola, Dirk, Marc en Luuk Thijs - WaarBenJij.nu Siem Reap - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Paola, Dirk, Marc en Luuk Thijs - WaarBenJij.nu

Siem Reap

Door: Luuk

Blijf op de hoogte en volg Paola, Dirk, Marc en Luuk

12 Augustus 2010 | Cambodja, Khett Siem Reab

Beste medereizigers,

We zitten nu in Siem Reap (Noord Cambodja) in een leuk guesthouse. Het bevalt ons hier prima dus we blijven hier 5 nachten. Het speciale aan dit guesthouse is het idee erachter. Met ons verblijf hier steunen we een organisatie die gerund wordt door een Nederlandse man, en we helpen de lokale bevolking aan werk. Willen jullie hier meer over weten kijk dan op: www.baca-villa.com
De 1ste dag in Siem Reap zijn wij naar de Angkor Wat gegaan. De Angkor Wat is een tempel complex wat gebouwd is tussen de 9e eeuw en de 15e eeuw. De Angkor Wat zelf is gebouwd tussen 1113 en de 1145. Het is ontzettend oud en vroeger was het complex een stad waar de mensen woonden. De Angkor Wat was in die tijd de hoofdstad van het machtige Khmer rijk. Het tempel complex wordt beschouwd als het grootste religieuze bouwwerk ter wereld. Ontzettend groot en jullie snappen ook wel dat je in 1 dag niet alles kan zien. Wij hebben een ticket gekocht voor 3 dagen. We hebben ook een tuktuk chauffeur geregeld die ons de hele dag rondbrengt waar we maar willen. Het complex is ong. 240 vierkante kilometer groot en er door heen lopen heeft ook geen zin. De tempels liggen niet allemaal dicht bij elkaar. Je moet een flink stuk lopen, maar met onze tuktuk chauffeur zijn we er zo. Hij brengt ons erheen en we mogen, zo lang we willen, rondkijken in de tempel waar we op dat moment zijn.

De 2de dag zijn we met een jeep naar een paar schooltjes geweest van de lokale kinderen. De jeep heeft waarschijnlijk dienst gedaan in de oorlog en hij zou best wel eens bij ons in het museum kunnen staan. Daarnaast zijn wij nog naar een klein ziekenhuisje geweest. Het was ontzettend leuk en de mensen kunnen nu eindelijk behandeld worden. Het ziekenhuisje kan je vergelijken met een polikliniek/Eerste Hulp. Er komen daar zo rond de 100/150 mensen per dag. Denk maar niet dat de Cambodjanen naar het ziekenhuis komen als ze hoofdpijn hebben of voor een schrammetje. Ze komen voor wonden of met klachten die ze al langer hebben. Ze komen ook voor bevallingen of kinderen die ziek zijn bijv. door het drinken van besmet water of ondervoeding. Bij de scholen waar we zijn geweest geven vrijwilligers les aan kinderen. Het zijn meestal westerlingen. De kinderen krijgen een paar uurtjes per dag Engelse les. Het is echt basis Engels. Woordjes en korte zinnetjes. Het gaat er echt heel primitief aan toe. Als ze klaar zijn met school in de middag helpen de vrijwilligers ook met de hygiëne. Tandenpoetsen, wassen, van alles! Ontzettend goed voor ze. Als vrijwilliger mag je in de avond niet naar een hotel in het dorp. Je slaapt dan ook in het dorp. Je gaat dan in een huis/hut slapen van weeskindjes die door de organisatie verzorgd worden. Het is een huis/hut van de lokale mensen. Je kan het niet echt een huis noemen. Het bestaat uit een paar palen in de grond en op de palen wat hout getimmerd. Geen elektriciteit en ook geen stromend water. En na een paar zware dagen mag je in het weekend naar je hotel. Je kan dan uitrusten of bij komen en natuurlijk… douchen! Daar in het dorp douche je niet, omdat er geen stromend water is. Als er veel regen is dan loop je even naar buiten om op te frissen, maar douchen… vergeet het maar! We hebben echt bewondering voor deze vrijwilligers. Voor de kinderen hebben wij van alles meegenomen. Tandenborstels, zeep, shampoo, lolly’s en beesies van de Albert Heijn. De organisatie was er ontzettend blij mee. Als de kinderen in de middag klaar zijn met school geven wij hun lolly’s voor hun harde werk. Daar waren ze erg blij mee.

’s Avonds zijn we gaan eten in de stad op de markt en hebben wij een paar hongerige kindjes te eten en wat te drinken gegeven. Met gemengde gevoelens zijn wij terug gegaan naar ons hotel, maar 1 ding wisten we zeker. Deze kinderen gingen niet met een hongerige maag naar bed.

• 12 Augustus 2010 - 15:19

Franca:

lieffies,wat een mooi verslag van jullie reis,ook de foto,s prachtig,paoltje soms wat moe of aagedaan of lijkt dat op de foto maar.....grapje knuffel nog veel reisplezier.franca

• 12 Augustus 2010 - 17:59

Els:

wat een indrukwekkende verhalen van jullie reis!
    fantastische foto`s en dan zijn het nog maar foto`s...
    ik geniet en `beleef` jullie verhalen mee. deze week is mijn zus uit israel hier voor wat dagen,heerlijk! kids veilig thuis, werk gaat door.
    jullie nog een zalige tijd toegewenst,
    kussen,
    els

• 13 Augustus 2010 - 06:26

RLS&M:

Indrukwekkend! Jullie slapen mooi zeg! We beleven de reis met jullie mee. Geweldig vrijwilligerswerk in dat schooltje/ziekenhuis. Hebben jullie al die spullen uit Nederland meegenomen? We kijken uit naar jullie foto's!
    kus

• 13 Augustus 2010 - 19:56

Ton & Romy:

Mooi dat je een kijkje achter de schermen van zo'n land krijgt/neemt. Indrukwekkend hoor!
    Hier alles rustig ;-)
    Geniet nog lekker met z'n viertjes. Lfs

• 13 Augustus 2010 - 20:07

Nonni..........:

Wat een indrukwekkende verslag LUUK...om zo te lezen lijkt mij dat deze vakantie...nog meer het echte leven laat zien...hoe ze daar leven in grote armoede,ja...je zou iedereen wel willen helpen he??wat moeilijk om ze dan achter te moeten laten, en verder te gaan met de reis...maar jullie zien ook hele mooie dingen wat leuk om je de hele dag te laten rijden met de TUK..TUK...wateen verrassing dat wij vanmiddag kontakt hebben gehad met elkaar via SKYPE..nu weet ik hoe het moet hoor..ha..ha..zeg LUUK ik krijg de foto's niet binnen hoe kan dat?? ik krijg ze via tante Moppie toegestuurd??? nou lieve allemaal nog heel veel plezier liefs van ons tweetjesXXXX

• 13 Augustus 2010 - 20:14

Nonni:

HOI Marc, je (jullie) krigt de groetjes van PIMMETJE, het gaat heel goed met hem, hij mist jullie wel hoor en is toch weer erg blij om weer naar zijn eigen huis te gaan,hij heeft genoten van de extra aandacht van Sem en Mika...XXXXXPimmetje

• 13 Augustus 2010 - 21:10

Sonja:

Hoi,
    Heel indrukwekkend wat jullie daar allemaal zien.
    Fijn dat jullie de kinderen spulletjes en wat eten konden geven. Zij waarderen dat enorm. En het geeft jezelf een beetje voldoening.... Ik heb gisteren mijn klas alweer ingericht. Wat een luxe toch hier! Volgende week weer lesgeven.
    Groetjes Sonja

• 15 Augustus 2010 - 10:30

Nonni:

Seguo con molta attenzione il vostro viaggio,e cosa incotrate,per noi sembra inpossibile che questo possa ancora avvenire,e quanta poverta sia per il mondo. Siete molto bravi anche nel descrivere tutto...Bacioni e a presto,,,xxxx
    PS. Ik moet mijn taal ook bij houden ha..ha..