Op weg naar ontspanning - Reisverslag uit Koh Tao, Thailand van Paola, Dirk, Marc en Luuk Thijs - WaarBenJij.nu Op weg naar ontspanning - Reisverslag uit Koh Tao, Thailand van Paola, Dirk, Marc en Luuk Thijs - WaarBenJij.nu

Op weg naar ontspanning

Door: Paola

Blijf op de hoogte en volg Paola, Dirk, Marc en Luuk

16 Augustus 2010 | Thailand, Koh Tao

Op dit moment zitten Dirk en ik met een glas koud bier naar de kabbelende zee van Koh Tao te luisteren om inspiratie op doen voor het volgende verslag. Om nog even op Siem Reap ( Cambodja) terug te komen.... de derde en vierde dag zijn we nogmaals met onze tuktuk op pad gegaan om nog een paar prachtige tempels te bezoeken. Omdat de tempels allemaal in verschillende eeuwen zijn gebouwd en voor verschillende doeleinden kom je dus steeds iets nieuws tegen. Ondanks de pracht en het imponerende effect van de immens grote tempels werden we toch ook wel zo langzamerhand "tempel moe". Daar hebben we heerlijk aan toegegeven want de laatste dag hebben we in een nabij gelegen hotel een frisse duik in het zwembad genomen. Inmiddels kwam er een einde aan onze tijd in Siem Reap. Met pijn in ons hart namen we afscheid van de mensen in Baca Villa en van de Cambodjaanse bevolking. Het is geen vaarwel maar wat mij betreft een tijdelijk afscheid. Want wie weet kom ik hier terug met een heel ander doel...Vrijwilligerswerk doen in een land wat op alle fronten hulp kan gebruiken, lijkt voor mij op dit moment nog steeds een geweldige uitdaging. Wie wil er met me mee??? Cambodja, voor ons het land van de tegenstellingen. Een arm land, wat arm zal blijven ondanks de relatief hoge prijzen die er van de toeristen wordt gevraagd. Daar is niets mis mee als het de bevolking maar ten goede komt....wij hebben zo onze twijfels. De verhouding is hier scheef, arm blijft arm. Het is duidelijk merkbaar dat de oorlogen die dit land recent nog heeft meegemaakt zijn sporen achterlaat, generaties lang. Een hoop kennis is letterlijk verloren gegaan. 70% van de bevolking leeft op het platteland en blijft achter in zijn ontwikkeling. Daar wordt niets aan gedaan. Ook bijzonder is het feit dat 70% onder de 30 jaar is. Dit is het bittere resultaat vaneen burgeroorlog.
Enfin, de volgende dag stond in het teken van 'reizen' en wel : 24 uur om van Siemp Reap naar Koh Tao (Thais eiland) te komen. Ondanks vertragingen verliep alles goed. In en uit stappen zonder dat iemand je vertelt waarom of hoe nu verder, maakt het wat spannend. Het aller-spannendste was de grensovergang van Cambodja naar Thailand. Achteraf viel dit reuze mee .Het nam slechts anderhalf uur in beslag..je steekt de grens te voet over en het is niet te beschrijven wat je dan allemaal ziet. Het was dat wij van Cambodja naar Thailand gingen dus van relatief arm naar rijker; als je dit andersom zou doen heb je het gevoel dat je in de middeleeuwen beland bent, echt! Mensen te voet met enorme karren met handelswaar achter zich aan zeulend de grens over. Een kar die we al hadden gadegeslagen (en waarbij wij dachten hoe kan dit goed gaan) bezweek onder de enorme lading goederen.Enfin, na overstappen,overstappen etc namen we de nachtbus van Bangkok naar Chumhpong waar we vanochtend (15/8) in alle vroegte ( 5 uur) op de pier van Chumphong werden afgezet. Om 7 uur vertrok de ferry naar Koh Tao.
Inmiddels zijn we aangekomen op een prachtige baai waar we heel romantisch slapen ( viewpoint Koh Tao) maar zeer basic. Klamboe, heeeel erg warm, koud water ( Marc dacht eerst dan Luuk te lang gedoucht had), ventilator, geen kast, buitenbadkamer (?), zeer primitief (lijkt erg op de jungle trekking in Thailand van vorig jaar….)maar met een prachtig uitzicht en daar gaat het nu even om. Dit is slechts voor 3 nachten dus gaan we nog op zoek naar iets anders. De jongens zijn begonnen met hun duikcursus en zijn helemaal in hun element. Tot zover dit verslag vanuit een zeer warm backpackers-eiland….

P.S Erg leuk dat jullie trouw onze reisverhalen lezen. Bedankt alvast voor de reacties!

• 16 Augustus 2010 - 16:44

NR 15:

Veel duikplezier en geniet van de natuur!!Heb telefonisch nog even met Pimmetje gefluisterd, het gaat prima met um en ik moet zeggen hij is toch wel een beetje wispelturig, gaf ie vorige week aan dat ie naar huis gaan ook erg leuk vond nu wilde ie toch vooral
    bij "nonna" blijven....Zoals ik vorige week al aangaf zat um iets dwars, ik kon me dat van een vorige keer nog goed herinneren en na wat aandringen kwam het hoge woord eruit, hij had toch heel goed meegekund??? Ergens naast de camera was toch nog wel een plekje voor hem, per slot van rekening was ie geen
    hond, dan had ie een bezoekje aan Vietnam toch maar aan zich voorbij laten gaan.
    Nee hij zag geen extreem risico en met een beetje inschikken van de kant van
    de camera had dat toch best gekund??? En ze gingen toch ook niet naar Chili waar je als cavia dan je leven weer niet zeker bent, nee hij was er wel uit, de volgende
    keer gewoon mee!!!

• 16 Augustus 2010 - 16:58

Peter, Brigit+Nienke:

Geniet van alles!
    Wij zijn weer aan het werk na een heerlijke vakantie, liefs

• 16 Augustus 2010 - 18:05

Nonni...........:

Heerlijk om na zoveel gezien en beleefd te hebben nu even lekker ontspannen...ik zie jullie al voor mij lekker genieten met een glas bier en met een prachtig uitzicht op zee...voorlopig geen TEMPELS meer...maar genieten van het prachtige natuur om jullie heen...leuk dat Marc en Luuk nu op duikles zijn...wat zullen ze genieten...ook voor hun nu lekker ontspannen...en uitrusten van de vele ondernomen reizen...hier gaat alles goed nog steeds mooi weer...nog een week en dan zit jullie vakantie er alweer
    op,maar met hele mooie herrinneringen aan het land van de glimlach,en natuurlijk ook de prachtige foto's...
    nou lieverds nog een hele fijne en gezellige week samen XXXXXXXXXXXX
    o.ja de groetjes van Pimmetje..

• 16 Augustus 2010 - 19:25

Ton & Romy:

Wauw dat duiken...Is het mooi? De eerste onderwaterfoto's kunnen doorkomen hoor Marc en Luuk ;-) Stoer mannen. Geniet ervan!

• 16 Augustus 2010 - 20:00

RLS&M:

Wow... lekker duiken! :-) Mooie herinneringen en prachtige ervaringen! Geweldig zo'n eenvoudige accomodatie met verfrissend water! Dat is pas genieten en back-2-basic. Pimmetje geniet trouwens ook van alle aandacht van Sem & Mika. Vooral Mika is dikke vriendjes met hem. En gelukkig gaan ze morgenavond alweer voor een paar nachtjes bij Pimmetje logeren. Zal hij vast fijn vinden.
    Smakkerd en geniet met volle teugen van deze laatste week.
    RLS & Spiekel (die trouwens woordjes begint na te praten... leuk joh!!)

• 16 Augustus 2010 - 21:41

Claudia:

wat bijzonder om zo mee te mogen reizen met jullie! Dank jullie wel. Enne... cambodja, daar moesten we het maar eens over hebben. Ik geniet van jullie observaties en ontdekkingen, kus Clau

• 17 Augustus 2010 - 06:02

Peter Schouwenaar:

Wat hebben wij het luxe vergeleken met jullie. Leuk om te lezen, maar als ik zie dat jullie zo lang moeten reizen van cambodja naar Koh Taodan begin ik al te zweten. Wat jullie met tempels hebben dat hebben wij hier met watervallen. Ze komen me neus uit, maar zijn wel prachtig. Geniet vooral van het duiken want dat is echt geweldig. De rust onderwater is fantastisch. Vanuit een eindelijk warm Vancouver Island. pgjj

• 17 Augustus 2010 - 15:04

Sonja:

Hoi,
    Ik kan mij voorstellen dat je even denkt dat je in de Middeleeuwen bent. Die armoede en dat vervoer op de karren.
    Een "sabatical"jaar nemen en dan vrijwilligerswerk gaan doen? Ik zou dan met kinderen willen werken. De boys zullen vast genieten van het duiken.De schitterende wereld onder water.
    Goede reis verder in jullie laatste week!
    groetjes Sonja

• 17 Augustus 2010 - 19:31

Els:

wat jullie doen en beleven is zo bijzonder! geweldig jullie reisverhalen,
    geniet verder en liefs.
    ook ik wacht de aankomende foto`s af!

• 17 Augustus 2010 - 19:48

Dr. B.:

Paoltje en de mannen,

Geniet er nog even van. In het Amstelland gaat alles zijn gangetje. Klets nu (te)veel met je vervangster.
    Neem nog een frisse duik en tot (bijna) volgende maand. Groetjes.

• 18 Augustus 2010 - 09:39

Annelies:

Ha Paoltje, ik geniet van jullie reisverslagen en foto's in het zonnige Zuid Frankrijk. Wat een tegenstellingen...
    Rust na al deze belevenissen lekker uit en geniet van de prachtige uitzichten en elkaar!Doe de hartelijke groeten aan de mannen!
    Liefs Annelies

• 19 Augustus 2010 - 14:36

Greet:

Als je die kinderen ziet dan smelt je toch helemaal. Leuk de foto's en reisverhalen. Geniet er nog maar even van want het is zo weer volgende week. Nog veel plezier en tot volgende week. Groetjes Greet