Mekong Delta en het `duizend sterren hotel` - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Paola, Dirk, Marc en Luuk Thijs - WaarBenJij.nu Mekong Delta en het `duizend sterren hotel` - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Paola, Dirk, Marc en Luuk Thijs - WaarBenJij.nu

Mekong Delta en het `duizend sterren hotel`

Door: Paola en Dirk

Blijf op de hoogte en volg Paola, Dirk, Marc en Luuk

07 Augustus 2010 | Cambodja, Phnom-Penh

Dag 1 Saigon – Can Tho

Met wat pijn in ons hart namen we afscheid van Saigon en gingen we op weg naar Cambodja via de Mekong Delta. We hadden besloten dit met een geboekte tour te doen al zou het wel een beetje massaal worden. Het was immers een betaalbare manier om veel van de omgeving te zien en uiteindelijk op de plaats van bestemming te komen… Phnom Penh.
Saigon – Can Tho: Een lange busrit gevolgd door een prachtige boottocht langs de oevers van de Mekong rivier. Wat ons duidelijk werd is dat deze rivier van levensbelang is voor de bevolking. Ze leven op, naast en van de rivier. Er wordt in gevist, gehandeld maar ook gewassen ( de afwas, kleding), gespeeld en getoiletteerd. Er wordt naar ons gezwaaid…
Verder hebben we gezien hoe rijstpapier gemaakt wordt. Daar worden de noodles van gemaakt. Ook hoe men van kokos overheerlijke toffees maakt. Alles wordt gebruikt of herbruikt. Dat kan je niet zeggen van al het vuilnis wat overal her en der ligt. Niet nieuw voor ons, maar toch verbazen we ons er telkens over.
We overnachtten in een goedkoop hotelletje en na een korte wandeling over de boulevard, met een hapje en een drankje, een saluut aan “ome Ho” (standbeeld van Ho Chi Minh) besloten we te gaan slapen. En wat kan je dan blij zijn met iets kleins…zoals een slaaptablet, die je zonder problemen in slaap laat vallen zodat je niet kunt nadenken over de zeer sobere omstandigheden waarin we sliepen ( gescheurde lakens, harde matrassen, huisdieren, harde muziek). De jongens hebben we overigens niet horen klagen…..de bikkels!
Dag2 Can Tho - Chau Doc

Het was vroeg dag en de “floating market” stond op het program. Kwart over zeven voeren we al over de rivier in smalle bootjes op weg naar deze markt. Er wordt gehandeld op een bijzondere manier. De vissers prikken op een stok, die voorop de boot vastgemaakt is, datgene wat ze te verkopen hebben. Zo kan iedereen van ver zien waar ‘ie moet zijn. Een schouwspel van vele tientallen bootjes en hun vissers met families die op deze manier proberen te overleven. We kijken onze ogen uit. De ochtend vloog voorbij en na de lunch vertrokken we met een veel kleiner groepje verder de Mekong Delta in richting Chau Doc. De rit bedroeg 230 km en ging over redelijk goede begaanbare wegen. De rijstijl van de Vietnamezen is een ervaring apart. De toeter maakt overuren en je hebt regelmatig het gevoel dat je in een achtbaan zit. Er wordt van links en rechts ingehaald, afgesneden, gekeerd midden op de weg. Kinderen spelen vlak langs de straat. En waar wij een auto voor aanschaffen gaat hier met gemak mee op de fiets of brommer. Glasplaten van wel 2 meter hoog, 10 kratten bier, hele gezinnen, vuilniszakken (wel 8) vol plastic flessen, hond los achterop…. We werden veilig afgezet bij een klein zeer eenvoudig hotelletje en ik weet dat ik weer blij ben met iets kleins... Na het eten hebben we ons laten rondfietsen in een Riksja (fiets met bakje erachter). Dit was enig. Op deze manier hebben we nog iets gezien van dit kleine stadje. Onze “fietsgids”bracht ons langs de mooie plekjes langs de boulevard en fietsend langs het duurste hotel van de omgeving zei hij half tandloos: “ik ben rijker, want ik slaap elke nacht in een duizend - sterren hotel”. We moesten even nadenken over de opmerking, maar toen we naar boven keken… wisten wij wat hij bedoelde. Met deze prachtige opmerking van onze “fietsgids”sloten we ook deze dag af.
Dag3
Chau Doc - Phnom Penh

Vandaag na het bezoek aan een vissersdorpje doorgevaren met een express boot ( 6 uur varen) naar Cambodja. Onderweg in en uitgestapt voor de visumaanvragen maar dat ging probleemloos. Onderweg weer veel gezien van het leven aan de rivier met zijn vele aftakkingen, die de op 1 na grootste is van de Azië (4200km). Prachtig! Veilig aangekomen in Phnom Penh waar we dit keer ons de luxe hebben gepermitteerd om een hotel met zwembad te nemen.

• 07 Augustus 2010 - 06:02

Marlou:

Wat een leuke verslagen weer, samen met de foto's van Luuk reizen we een beetje mee. Het is wel vroeg opstaan iedere dag als ik het zo lees. Veel (reis) plezier nog.Groetjes uit het natte Nederland

• 07 Augustus 2010 - 08:20

Ton & Romy:

Terwijl het hier buiten regent zien we die prachtige Aziatische beelden en mensen voor ons. Elke avond hopen we weer op een verslag (met foto's) in de mailbox. Geniet lekker!
    liefs

• 07 Augustus 2010 - 10:39

Nr 15:

He buurtjes, tja regenen??? Het hoost hier regelmatig en de vooruitzichten zijn om droevig van te worden, jullie verhalen zijn bij afwezigheid van de zon het lichtpuntje deze week. Met Pimmetje gaat het prima, hij is uit logeren en heeft me toevertrouwd dat ie zich daar erg op verheugde......

• 07 Augustus 2010 - 10:56

Brigit En Hans:

Zo te lezen wederom een aantal ervaring om niet te vergeten. Schrille contrasten, zo te lezen. Des te meer waardeer je wat je hebt. Leuk om te lezen hoe jullie deze reis beleven. Het geeft ons ook een idee hoe het leven daar is. Geniet van jullie reis!

Groetjes Brigit en Hans

• 07 Augustus 2010 - 11:46

Herma:

Fijn hoor die pareltjes......

• 08 Augustus 2010 - 08:56

Nonni:

DagP.D.M.L. Wij zijn blij dat alles naar wens verloopt.Wij zijn terug van een mooie reis Berlijn alles ok.Wij geniten van julli mooie verhalen en foto's Nog veel plezier M.P. Nonni

• 08 Augustus 2010 - 10:36

Sonja:

Hoi familie,

Jullie genieten volop samen zo te lezen. Bijzonder hoe jullie met verschillende vervoersmiddelen je steeds verplaatsen. Ja en die armoede en eenvoud zouden wij
    hier in Nederland meer moeten ervaren....
    Nog veel reisplezier!
    Groetjes Sonja

• 08 Augustus 2010 - 14:41

Els:

Het is weer heerlijk jullie verhalen te lezen hiervan te genieten en zelfs te leren.
    Marc, bijzonder dat wij het thuis nog over de Vietnam oorlog hadden i.v.m de examen vraag.
    Liset is thuis gekomen van haar super Griekenland o.a zeil vakantie. Was zo blij met de hulp van Luuk w.b Jamie.
    Nu is Liset met nichtje en oma een paar dagen in Berlijn. Jerry hebben wij net opgehaald van zijn Spanje vakantie. Hij heeft veel gereisd en het geweldig gehad.

Lieve over buurtjes, nog fantastische dagen verder!!
    Hoop gauw weer wat van jullie te mogen lezen.

• 08 Augustus 2010 - 19:04

RLS&M:

Een duizensterrenhemel hotel... bijzonder.
    Prachtige & grappige foto's. Hebben we van genoten! Gaan jullie nu duiken?
    X & high five
    ps. Mika probeert steeds meer woordjes na te zeggen. Voor ons duidelijk, voor anderen denk ik niet. Maar vandaag zei hij: "kaash"...met een big smile (=kaas) en gisteren 'Daaje' (=draakje zijn lampje)

• 09 Augustus 2010 - 06:42

Moppie:

Wat een indrukwekkende vakantie, wat zien jullie toch veel armoede.
    Wat zijn wij dan rijk in het kleine Nederland!
    Ik denk dat wij blij moeten zijn hier te wonen.
    Dat 1000 sterrenhotel zal ik onthouden!!!!!!!!!
    Marlis heeft zaterdag jullie kaart ontvangen, ze is er heel blij mee en liet hem meteen lezen.
    Nog een mooie vakantie verder Paola, Dirk, Marc en Luuk, groetjes xxx

• 09 Augustus 2010 - 07:25

Ronald & Ellen:

Lieve familie,
    Even een kort berichtje om te laten weten dat de reisverhalen en foto's heel erg bij ons in smaak vallen. Jullie hebben het overduidelijk super daar! Daarnaast wensen we jullie natuurlijk nog veel plezier toe de laatste weken! Lieve groet, Ronald & Ellen