Phnom Penh - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Paola, Dirk, Marc en Luuk Thijs - WaarBenJij.nu Phnom Penh - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Paola, Dirk, Marc en Luuk Thijs - WaarBenJij.nu

Phnom Penh

Door: Paola

Blijf op de hoogte en volg Paola, Dirk, Marc en Luuk

09 Augustus 2010 | Cambodja, Phnom-Penh

Op dit moment zitten we in de bus naar Siem Reap, zo´n 300 km ten noorden van PP. We zijn blij als dit in 6 uur gerealiseerd kan worden aangezien de weg vol hobbels en bobbels is ondanks dat het een geasfalteerde weg is. (Overigens kom ik er nu net achter dat niet alles geasfalteerd is….)Dit verslag gaat over onze ervaringen in de hoodstad van Cambodja, Phnom Penh (PP). De stad op zich is niet al te groot en er is nagenoeg geen hoogbouw. Wel veel koloniale gebouwen die opgeknapt zijn. Wat verder leuk is, is de ‘riverside’ met een boulevard en de talloze eettentjes en cafeetjes. Ontelbare kappers op straat, dental clinics, alles wordt op straat verhandeld…..kettingkasten, oude ventilatoren, oude televisies, petjes, slippers, fruit en eten. Koninginnedag in Cambodja.. Verder valt ons vooral de enorme contrasten op. Het verschil tussen arm en rijk is groot en heftig. Je ziet hier grote auto’s rijden van diverse dure merken en daar tegenover staan kindjes blootsvoets met hongerige buikjes en grote bruine ogen. Moeders, zwanger van het zoveelste kindje bedelend langs de weg, met een stuk of 5 kindjes in haar kielzog. Wij geven geld. Kindjes die bloot slapen op een kleedje. Kinderen die blikjes verzamelen of juist plastik flessen, die in de vuilnisbakken graaien op zoek naar eten. De trek in eten vergaat je op dat moment, je hart breekt en eigenlijk wil je de wereld veranderen, Helpen, maar waar te starten…Machteloosheid, tot je ziet dat een medetoerist een grote pizza bestelt en die naar de kindjes brengt, die erop af vliegen….Een ander besteld blikjes drinken en uiteindelijk zitten er zo’n 8 kinderen aan de pizza, fruit en drinken. Okay…de trend is gezet, zo doen wij het voortaan ook.
Verder hebben we de “Killing Fields bezocht waar tijdens het regime vn de rode Khmer (Pol Pot) zo’n 9 duizend mensen zijn vermoord. Dit is nogmaar kort geleden. Deze burgeroorlog begon in 1975 met de ontruiming van PP. In twee dagen waren alle inwoners naar het platteland verjaagd. PP was een spookstad geworden. Daarna is alles geëscaleerd. In totaal zijn er door dit regime zo’n 2 tot3 miljoen mensen vermoord, terwijl het land toen 7 miljoen mensen telde. Veel artsen, docenten, ministers maar ook boeren en hun gezinnen, veel vrouwen en kinderen werden vermoord. Het regime van Pol Pot sloeg door. In 1980 toen Vietnam Cambodja binnenviel werd alles pas echt duidelijk. We hebben ook de S21 gevangenis bezocht waar de mensen gemarteld werden voor zij naar de Killing Field werden getransporteerd. De gevangene zijn allemaal gefotografeerd, ook de gruwelijkheden. Deze burgeroorlog heeft een gezicht gekregen. Een deprimerende dag, echt, maar wel de werkelijkheid. Deze plaatsen bezoeken maakt je getuige van waartoe een mens in staat is, totale waanzin. Als je deze landen bezoekt ontkom je niet aal deze geschiedenis, tenzij je je kop in het zand steekt. De truc is om het in je op te nemen en daarna ook naar de mooie kanten te kijken. De Cambodjaanse mensen bijvoorbeeld….die met een lach en vriendelijke gezichten blij zijn met je komst.
We hebben ook leuke dingen gedaan. Met onze privé tuk-tuk (mr. Sam) heel veel gezien van de stad. Cocktails gedronken in FCC (foreign correspontent Club) met uitzicht op de rivier, markten bezocht waar je o.a. ontvelde en onthoofde kikkers nog steeds ziet rondhuppen in een teil (jekkkk), het koninklijk paleis en de Zilver Pagoda bewonderd. Hier ligt een vloer van 5000 zilveren tegels van elk 1 kilo zwaar. Prachtige Boeddha beelden van marmer, zilver, goud en jade. Heerlijk gegeten in leuke restuarantjes die in de “Trotter”staan. Onze reisbijbel! Het eten is hier heerlijk. Men gebrukt veel munt en anijs in de gerechten. Verder eten ze hier veel “kikker”, maar dat bleek al uit het stukje hierboven…. Wij hebben dit nog niet geprobeerd. Gezwommen in het heerlijke zwembad, zo lekker geslapen in onze frisse bedden, leuke mensen ontmoet, gelezen en lekker gerelaxed.

• 09 Augustus 2010 - 11:42

RLS&M:

Ja, je wordt soms met de neus op de feiten gedrukt hoe goed wij het hier eigenlijk hebben. En hoe machteloos je tegenover die arme mensen staat. En wij daar als toerist lekker rondlopen. Hopelijk helpen de giften in eten/drinken & geld.
    X

• 09 Augustus 2010 - 13:55

Lina En Moppie:

Wat een verhaal hebben jullie weer.
    We hebben het samen gelezen, leuk geschreven en weer mooie foto's gestuurd.
    Wat zijn wij toch rijk!!!
    Gaat de tijd snel voor jullie?
    Gtoetjes en nog heel veel plezier xxxxxxx

• 09 Augustus 2010 - 17:27

NR 15:

Dank voor het lichtpuntje!!
    Prachtige foto's!!O ja ik vertelde jullie gisteren al dat Pimmetje het erg leuk vond om "uit logeren" te gaan, maar vertelde hij me erbij, "ik vind het ook wel erg leuk om straks weer terug te zijn in m'n eigen huis......" Natuurlijk heb ik hem gevraagd waarom hij daar zo naar uit keek, het antwoord moet ik nog even schuldig blijven....Helemaal lukken wil dat Cavia Fluisteren nog niet, maar zodra hij weer thuis is zal ik hem daar nog eens een keer over aan de tand voelen.....

Zoen, Nr 15

• 09 Augustus 2010 - 19:47

Anouk:

Hallo Daar.
    Wat heerlijk om het allemaal te lezen en wat maken jullie ontzettend veel mee.
    En Luuk zitten je Birkenstocks nog aan je voeten?
    Geniet er nog maar lekker van.
    Liefs Anouk Esmee en Celine