Drukte op de healthcare - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Paola, Dirk, Marc en Luuk Thijs - WaarBenJij.nu Drukte op de healthcare - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Paola, Dirk, Marc en Luuk Thijs - WaarBenJij.nu

Drukte op de healthcare

Door: Paola

Blijf op de hoogte en volg Paola, Dirk, Marc en Luuk

18 Maart 2012 | Cambodja, Khett Siem Reab

Met een geschilde mango en een fris glas water naast mij kruip ik in de pen om jullie verslag te doen van mijn tweede week als vrijwilligster in Cambodja ( Chhuk). Een lekker drukke week die daardoor ook wel omvloog. Ik ben altijd erg blij met jullie reacties en ik lees ze enorm graag. Het helpt mij ook door de wat moeilijke momenten heen te komen. Aankomende tijd zal ik het zonder Jacques moeten stellen die enorm goed voor mij gezorgd heeft en waarmee ik heerlijk heb samengewerkt. Er breken dus twee nieuwe weken aan waarin ik alleen op de Healthcare zal werken. Een spannende uitdaging voor me. Daarnaast ben ik druk bezig het sponsorgeld goed te verdelen over de verschillende projecten. Inmiddels heb ik wat inventaris extra gekocht voor de Healthcare (matrashoezen) waardoor het nu een frissere uitstraling krijgt. Het huisje van mw. Phall en haar dochters is inmiddels in de maak en zal volgende week afkomen. Ik zal er foto’s bijplaatsen. Ik ben nog aan het uitzoeken hoe het met de medicatiekosten is. Dus bezig aan alle fronten. Iedereen nogmaals enorm bedankt voor de donaties. Zaterdag 7 april zendt “Stichting Wilde Ganzen” op tv een documentaire uit over Chhuk en over de Stichting Cambodia-Dutch Organisation waar ik nu voor werk. Dan kunnen jullie een kijkje nemen waar ik nu aan het werk ben.
Maandag 12 maart
Beladen met boodschappen ( fruit , groente, yoghurt, olie,noodles etc) , groot blok ijs ( het vorige blok was woensdagavond al gesmolten), water, aanmaakstokken, nieuwe teiltjes, dozen met baby-kinderkleding en medicijnen komen wij in Chhuk aan voor de nieuwe week. Onze voeten hingen buiten de tuktuk zo vol zaten we. Na de lunch gaan we richting de Healthcare. Het zit al vol mensen maar waar is de dokter….Die blijkt naar een bijeenkomst te zijn en kan dus geen spreekuur doen. Even slikken en denken. Hoe ging dit vanmorgen dan? Onduidelijk antwoord maar dolblij zijn zij dat wij er zijn. Of Jacques spreekuur kan doen? Ehhh ja maar wie tolkt? De nurse kan wat basic Engels dus het zou moeten kunnen. Inmiddels zijn we erachter dat het kindje van de nurse ziek is dus de hele tijd loopt te huilen en te jengelen. Geen oppas. De vader is ook ziek. De verloskundige houdt zich bezig met het zoet houden van het kind. De schoonmaakster wappert wat met de bezem, kijkt over onze schouders mee en zoekt weer een beschutte slaapplek. Inmiddels loopt de druk bij ons op. Ik probeer zo goed en kwaad als het kan de medicatie uit te delen. Gelukkig is het handschrift van Jacques prima te lezen. Wondcontroles komen nog tussendoor. Synoon komt voor behandeling van haar stuitwond. Ze is apathisch en sloom. Geen koorts. Wij maken ons zorgen. Geef weer vitamines mee. Wij maken ons zorgen. Het is echt een chaos…Jacques zegt hier iets van. Het wordt duidelijk dat communicatie een woord is wat in het Khmer nog niet voorkomt. Er wordt weinig aan elkaar doorgegeven of overlegd en feedback is helemaal nieuw. Dus men schrikt hiervan.

Dinsdag 13 maart
Nieuwe dag nieuwe kansen. Maar de dokter is er weer niet ivm de bijeenkomst. We maken goede afspraken met elkaar en het loopt die dag prima. We zien 65 mensen. Jacques doet het spreekuur ik run de apotheek en de wondcontroles. Vooral veel kinderen met verkoudheid en iedereen krijgt medicijnen. Meestal komen ze met de hele familie en hebben zij allen wel wat. Aangezien zij moeten betalen voor een consult $ 0,35..willen ze wel graag pilletjes mee. Wat het vandaag druk maakt is dat voor de kinderen de pilletjes in kleine stukjes gedeeld moet worden. Zelfs voor de baby’s. De medicijnkast is bijna leeg en we grijpen mis. Geef dus deels mee. Men komt terug voor de andere medicijnen.
Synoon komt voor haar wonden. Wij kaarten (dmv een tolk) aan dat wij het korset af willen doen. Kijken of haar dat wat meer “lucht “geeft. Van het korset ( + 3 shirtjes over elkaar heen) krijgt zij drukplekwonden die niet dichtgaan. Synoon durft niet maar we pakken door. Dit is toch veel te warm.
Als het even rustig is verbranden wij het vuil en werken we voor door standaard medicijnzakjes te maken. Moe maar voldaan sluiten we om 5 uur de poort.

Woensdag 14 maart
De dokter is er nog steeds niet. Dus handelen wij net als de eerdere dagen. Het loopt. Later op de dag komt de dokter met ladingen medicijnen en we storten ons erop als aasgieren. Alles netjes inruimen en vol is de kast. Dat staat toch wel beter. Alleen hoe meer er staat….des te meer wordt er uitgeschreven. Dat zou inhouden dat Chhuck een slaapstadje wordt want het staat vol met slaaptabletten.
De loodgieter komt langs om nog een wasbak op te hangen en de afneembare hoezen voor de matrassen worden gebracht. Ook de hoezen voor het babybedje. Dat komt goed uit want een hoogzwangere vrouw die de hele dag al op de Healthcare loopt ( met familie) hoopt te bevallen.
Synoon komt breedlachend in haar rolstoel naar de Healthcare. Toch erg blij dat haar korset eraf is. Voelt zich beter. Is gewassen. Ik verras haar met een rood bloemenrokje die ik op de markt voor haar gekocht heb. Dolblij is ze en wij dus ook.
’s Avonds hebben Mylene en Shannon goed nieuws voor me. De grote zwarte spin ( zeker zo groot als je handpalm) die al even in de badkamer huist is dood. Dus ik kan weer met een gerust hart hier naar het toilet. Ik moet eerlijk bekennen dat je inventief wordt als je het toilet moet mijden. Ik zal hier niet verder op ingaan maar in het toilethok was ik al dagen niet geweest. Shannon meldde en passant nog even dat er wel een andere grote spin onder de toiletbril zat. Dit bezorgde mij een bijna doodervaring. Hier moet ik echt niet aan denken….een spin op nog een 10 cm onder mijn kruis…Nee dat zou een reden zijn om dwars door een deur te vliegen ( die hier overigens van palmbladeren zijn). Dus inventief blijven.

Donderdag 15 maart
Deze ochtend fiets ik alleen door de rijstvelden naar de Healthcare. Jacques is mee op voedselronde. Dit gebeurt 3x per week. Bij verschillende arme gezinnen wordt rijst (10 kilo) en 4/5 vissen gebracht en kost $ 8 -10 dollar. Hier moeten zij een week van rondkomen. Het eten wat rondgebracht wordt komt van donateurs. Mochten onder jullie nog belangstellenden zijn die graag mee willen doen aan het foodprogramm laat het mij dan weten via de mail. Er zijn verschillende gezinnen die nog geen donateur hebben. Jacques komt aangeslagen terug van zijn trip. Aangeslagen van wat hij allemaal heeft gezien onderweg. Veel tijd om hierover te praten hebben we niet. Het is hier weer een drukte van jewelste. Ik duw hem een verdoving in de hand en weer moeten we een abces van de bil openmaken, oorzaak: besmette naald infectie. Ook komt er en ongeval binnenstrompelen. Met een hakmes in zijn voet gesneden. Valt gelukkig mee. Zag er erger uit omdat zijn voet met een dik pak bladeren bedekt was.
Als de werkdag ten einde is volgt het afscheid voor Jacques van deze Healtcare. Het personeel toont hem hun gevoelens en dat ontroerd hem. Er worden adressen uitgewisseld ( geen echt postsysteem in Siem Reap), foto’s gemaakt en hartelijk gedag gezegd.
Vrijdag 16 maart
Vandaag werken we in de opslag van de organisatie. We sorteren medicijnen, kleding en speelgoed. Mensen…geen skikleding, blote jurkjes of Nederlandse woordspelletjes naar Cambodja sturen. Gaat echt niet lukken hier! Als de hitte toeslaat verlaten wij de storage en begint ons weekend.
’s Middags verwelkom ik met kloppend hart, Laura, Agnita en Gemma. De schatten die mij speciaal komen opzoeken in dit land. Ik verheug mij er enorm op en ben zelfs een beetje zenuwachtig. Het weerzien is ook speciaal. Het doet echt iets met me. ’s Avonds met z’n allen een afscheidsfeestje voor Jacques geregeld. Erg gezellig gegeten. Mensen keken verwonderd hoe het nou zat met die man ‘and his Angels’ (7 meisjes/dames). Erg gelachen en tot in de late uurtjes gekletst.
Mam en pap bedankt voor de heerlijke gevulde koeken, drop en stroopwafels en tijdschriften. Mieke, enig die muziekdoosjes; bedankt. Ze vinden het hier prachtig.

  • 18 Maart 2012 - 16:38

    PNB:

    Lieve Paola en dames,

    Fijn dat Gemma,Laura en Agnita er zijn voor je, geniet met elkaar.
    Fijne tijd xxx pnb

  • 18 Maart 2012 - 16:49

    Rita Van Der Vliet:

    Weer heel indrukwekkend om je belevenissen te lezen. Je schrijft heel beeldend! Wat ik grappig vind is je angst voor die grote spinnen. Terwijl je de enge wonden van de mensen met beheersing kan verzorgen. Zelf ben ik altijd bang voor muizen dus ik kan me je angst heel goed voorstellen. Heel veel kracht wens ik je voor de komende tijd waarin je op jezelf wordt teruggeworpen zonder Jacques.
    Groetjes, Rita

  • 18 Maart 2012 - 16:59

    Ellen Rodrigo:

    Indrukwekkend wat je allemaal doet, Paola: ik heb respect voor je. Super hoe je alle enge bijkomstigheden en ongemakken troseert. Succes verder, groetjes

  • 18 Maart 2012 - 17:09

    Nr 15:

    Hoi Paola ohh wat een toestanden. Maar jullie slaan je er echt doorheen.
    Ohhh, die dikke spin, wat vreselijk. Ik kan mij voorstellen dat je niet meer op de WC gaat zitten....dan maar ik de natuur!
    Heb je net nog op een filmpje bij Romy feest! gezien, leuk dat je er toch even bij was! Sietse is ook nog in Chicago...
    Geniet van je vriendinnen en doe het rustig aan...dikke kus van ons

  • 18 Maart 2012 - 17:13

    R&T:

    He Paoltje,
    Respect meid! Wat een mooi maar heftig werk. Ik heb genoten vandaag! Van de aandacht, jullie cadeau en jouw lieve wensen vanuit de tuktuk. Enig! Dank dat je dat hebt gedaan. Geniet van je NL bezoek! En succes de komende week. Lfs


  • 18 Maart 2012 - 17:25

    Jolande:

    Gelukkig kan je improviseren!!! Dat was afgelopen week hard nodig.
    Van de man van Gemma (gesproken in het ziekenhuis) gehoord dat je een extra dagje met de meiden optrekt. Geniet ervan!!!

  • 18 Maart 2012 - 17:25

    Jolande:

    Gelukkig kan je improviseren!!! Dat was afgelopen week hard nodig.
    Van de man van Gemma (gesproken in het ziekenhuis) gehoord dat je een extra dagje met de meiden optrekt. Geniet ervan!!!

  • 18 Maart 2012 - 17:31

    Annet:

    Lieve paola,
    Wat een mooi werk doe je ,echt uit je hart en wat een verdriet zal je zien en je geeft ze extra zorg en je liefde,geweldig wat je doet en weer een mooi verslag.
    Veel sterkte volgende week alleen.
    Liefs Annet x x x x

  • 18 Maart 2012 - 17:34

    Annet:

    Wat super dat je vriendinnen er zijn nu ben je niet alleen .
    Liefs Annet x

  • 18 Maart 2012 - 17:54

    Alwin:

    Hi Paula, wat enorm leuk te kunnen lezen hoe het met je gaat. Het gaat je allemaal goed af, zo te lezen. Lekker ook, weer even zonder luxe, de ongemakken, het improviseren, het ongedierte, het brengt je weer even een stuk dichter bij de natuur. Zwaar, maar verfrissend.
    En ik bewonder je altruisme.
    Kus

  • 18 Maart 2012 - 18:14

    Karin:

    He Paola
    Heb je al gesproken maar de foto met muziekdoosje prachtig!!!! en ontroert me en zegt meer dan al je woorden.
    Hoop je volgende week weer effe te spreken, dikke xxxx

  • 18 Maart 2012 - 18:26

    Mieke:

    Wauw, leuk om jou op de foto te zien !!!
    Wat een mooi 'doos' momentje !! hele mooie foto !!! Nu lekker viste, maak er een mooie tijd van !! Succes, denk aan je ! Mieke

  • 18 Maart 2012 - 18:48

    Jolanda:

    Wat een fantastisch werk doe je en wat leuk dat wij dit met beeld en tekst kunnen volgen. Ik wens je heel veel succes de komende week met al je verantwoordelijkheden. Ben ervan overtuigd dat je je daar goed door heen zal slaan.

    Groetjes, Jolanda

  • 18 Maart 2012 - 18:56

    NR 15 (2):

    He Buuf, je verslag maakt weer veel indruk op me....Je spinnenbestrijdingsmiddelen gebruiken leggen het af tegen je angst voor het formaat van deze beestjes denk ik zo. Mooi om te zien wat je allemaal voor anderen kunt betekenen. Heel veel plezier met de dames die je komen bezoeken geniet ervan en veel suc6 volgende week.

  • 18 Maart 2012 - 18:57

    Marian:

    Lieve Paola,
    Ik heb heeeeeel veel respect voor wat je allemaal doet. Zeer bijzondere verhalen, en wat fijn dat L,A, en G je komen bezoeken. Heel veel succes de komende week en hou je taai.
    Groetjes van ons allemaal.

  • 18 Maart 2012 - 19:40

    Karin Nobbe:

    Op de cursus hebben we allerlei scenario's besproken, veel over ziekte en akelige dingen geleerd, maar wat is het dan ineens heel anders als je daar bent, nietwaar? Wat een enorme ervaringen doe je daar op en wat kun je door relatief kleine dingen te doen, veel betekenen voor de mensen daar! Je bent een stoer wijf!! Trots op je!!

  • 18 Maart 2012 - 19:43

    Maria-jose:

    Hoi Paoltje,
    wat kan je ontzettend leuk vertellen. Ik moet ontzettend om je lachen, en wat doe je het daar goed. Misschien moet ik volgende keer maar met je mee. Toi, Toi gr jose

  • 18 Maart 2012 - 19:49

    Ida Paulusma:

    Hallo Paola,

    Wat ontzettend goed van je, dat je deze stap hebt gezet. Ik vind het super om te lezen en hoop dat ik ook nog eens de moed heb om het te doen. Overweldigend lijkt me, improviseren, veel doen, maar toch nooit genoeg kunnen doen. Maar ondertussen je ook staande houden in een andere wereld en zonder je dierbaren om je heen. Je doet zoveel goed daar! Ik wens je nog heel veel succes en plezier daar. Je komt terug met een schat aan ervaringen. Ik hoop je weer eens te treffen en bij te praten.
    Veel liefs van Ida Paulusma

  • 18 Maart 2012 - 20:09

    Ellen Ruijs:

    Lieve Paola,

    Met veel plezier lees ik elke keer je bijzondere belevenissen! Ien en Mario mailen ze naar me door. Wat bijzonder en indrukwekkend wat je daar allemaal doet en mee maakt. Ik heb heel veel respect voor je!

    Een lieve groet (van de hele familie) uit Apeldoorn.


  • 18 Maart 2012 - 21:25

    Mams En Papa...:

    Hi Lief...
    we hebben vanmiddag elkaar gezien en gesproken via skype....maar toch wilen wij je zeggen dat wij weer enorm genoten hebben van jou wekelijks verslag....die SPIN daar griezel ik van en begrijp jou angst ervoor...leuk dat je het gezellig hebt met laura agnita en Gemma...veel leuks ondernomen...de foto's hebben wij gezien via Luuk....fijne dag morgen samen,,,dat wordt echt weer een avontuur....en veel sterkte volgende week zonder Jacque!!!!!! maar het zal je wel weer lukken...kus XXX P..M..

  • 18 Maart 2012 - 21:31

    Greet:

    Hoi paool, weer een heftige week heb je achter de rug. Heb van de week uitgebreid met een man gesproken die zei dat hij Gemma haar man was. Heel erg leuk en hij heeft me bijgepraat over jullie. Nu zonder Jacques, maar dat gaat zeker lukken. Groetjes Greet

  • 19 Maart 2012 - 07:52

    Marieke:

    Hey Paola, elke keer weer leuk je verslag te lezen en de foto's te zien, ik kijk er echt naar uit!
    Ben trots op je, liefs, Marieke

  • 19 Maart 2012 - 08:59

    Yvonne:

    Lieve Paola, iedere week kijk ik ontzettend uit naar je reisverslag. Wat een adrenaline boost krijg ik daarvan en wat kom je dan weer met beide benen op de grond te staan hier. Dat je dit los kan maken bij mensen is heel bijzonder. Wat zal de omschakeling naar huis ook weer moeilijk voor je worden.
    Heel veel succes deze week en tot je volgende verslag.
    Dikke knuf Yvonne

  • 19 Maart 2012 - 09:32

    Elma:

    hi paola,
    wat een belevenissen en wat een mooi werk doe je! het is vast heel bijzonder voor je om dit allemaal mee te maken. ik hoop dat je ook nog lekker kan genieten!
    Ciao, baccini.

  • 19 Maart 2012 - 14:43

    Cor Samsom:

    Beste Paola, geweldig wat je daar doet. Hou vol.

  • 19 Maart 2012 - 14:54

    Luuk:

    Lieve mam,
    Wat een super verslag. Alles wat je schrijft zie ik voor me. Je schrijft heel prettig en leuk. We zijn met z'n alle erg trots op je en sterkte de komende week en geniet er vooral van.
    Dikke zoen,
    Luuk

  • 19 Maart 2012 - 18:53

    Raymond En Patricia:

    Tjee Paola wat indrukwekkend allemaal. We genieten van je verhalen.Toppie hoor wat je allemaal doet! Dikke knuf en kus.

  • 19 Maart 2012 - 19:54

    Jolande Groenen:

    Prachtige foto's en door je verhalen krijgen we er ook steeds een beter beeld bij. Stoer hoor!
    Geen arts en dan met elkaar het oplossen en gewoon doen. Super.
    Groetjes Jolande

  • 19 Maart 2012 - 20:38

    Kitty:

    Wat maak jij veel mee en wat doen jullie goed werk daar, ik heb weer enorm genoten van je verslag. Sterkte voor de komende tijd en heel veel werkplezier!

  • 19 Maart 2012 - 21:06

    Karin:

    He Paola,
    Wat fantastisch om te lezen allemaal.Heel indrukwekkend. Petje af! Romy had een topfeestje en echt wel genoeg aandacht gisteren :) Zet hem op nog daar! groetjes.

  • 19 Maart 2012 - 21:10

    Annelies:

    Ha Paoltje, ik val in herhaling, maar wat een bewondering heb ik voor je. Fijn dat je afgelopen weekend je zusje en vriendinnen hebt gezien! Ik leef met je mee, en het zal best heel moeilijk voor je zijn de komende weken. maar ik weet zeker dat jij je ook hier door heen slaat! Denk aan je.!
    XX Annelies

  • 20 Maart 2012 - 05:34

    Brigit En Hans:

    Wat een avontuur Paola! Diep respect voor hetgeen je daar uitvoert en mooi om te lezen dat je je als mens snel aanpast aan de situatie waar je mee te maken hebt. Tevens realiseren wij ons dat het voor jou ook zwaar moet zijn. De ´simpele´ dingen in het leven kunnen je zo´n goed gevoel geven. Succes nog de komende tijd en een hele dikke knuffel van ons! Groetjes Bri en Hans

  • 20 Maart 2012 - 14:12

    Moppie:

    Wat een mooie en leuke foto's zijn er gemaakt, ik mis de foto van de spin!!!
    Ik hoor vanochtend dat Laura morgen weer thuis komt, het is vast erg leuk geweest met de vriendinnen en zusje deze dagen, het is weer stil bij jou.
    je derde week is nu begonnen.
    Nog een paar vruchtbare weken wens ik jou, het gaat wel snel. xxx

  • 20 Maart 2012 - 18:00

    Liesbeth L:

    Lieve Paola, eerst jouw verslag gelezen en daarna al de reacties van iedereen die jou volgt. Mijn voorgangers hebben alles al gezegd..... Leuk geschreven verslagen,
    spin, super wat je daar doet, Jaques, je zus en vreiendinnen, foto's. Alles bij elkaar heel indrukwekkend. Harold vroeg of hij zich moet voorbereiden dat ik ook een tijdje weg ga. :) We maken op deze manier jouw reis, met bewondering, een klein beetje mee. Ik kijk, net als vele, uit naar je verslag van volgende week. Dikke kus, Liesbeth

  • 21 Maart 2012 - 12:56

    Laura:

    Lieve grote zus,
    Ik vond t geweldig met eigen ogen te zien hoe je leeft, waar je woont en wat voor mooi werk je doet. Was een bijzondere ervaring en natuurlijk veel te kort! Je bent een toppertje! Hou van je en mis je!
    Kus, je zussie

  • 22 Maart 2012 - 11:38

    Maria Aboudou:

    Lieve schat, Ik maak me geen enkele zorg meer om jou. Wat een kracht straal je uit in je verslagen maar ook op de foto's! Je kunt ook nog schrijfster worden, je hebt talent.
    Geniet nog van alles wat op je pad komt! Een warme omhelzing.

  • 22 Maart 2012 - 15:10

    Nancy:

    Hey Paola,

    Ik kijk er elke week weer naar uit om je verslag te lezen en foto's te bekijken, echt intressant hoe dat daar gaat. Als ik zo'n grote spin zag was ik echt flauwgevallen hahahaahah
    Echt goed werk meid !!!!!!!!!!!!!!!!!!

    Voor je het weet ben je weer terug !!!

    Doe voorzichtig en tot snel.........

    Gr. Nancy (collega Amstelland)

  • 22 Maart 2012 - 22:01

    Sabine:

    Hoi Paola,

    Iedere keer als ik je verslagen lees, prijs ik mezelf weer gelukkig: ik woon in Nederland, ik ben gezond, ik heb een dak boven mijn hoofd en genoeg te eten. Wat wil een mens nog meer? Ik vind het geweldig wat je doet, je bent een kanjer!

    Groetjes,

    Sabine (je stagiaire)

  • 23 Maart 2012 - 05:43

    Agnita:

    Hallo Paoltje, Ik vond het geweldig om je te bezoeken,te 'voelen' hoe de Cambodjanen leven, maar vooral om van dichtbij te zien hoe indrukwekkend het werk is dat jullie dar verrichten.Je eigen 'problemen' kun je dan weer beter in perspectief zien. Geniet er nog even van!! xxxxxxxxxxx

  • 23 Maart 2012 - 16:59

    Jettie:

    He Paola,
    Leuke verslagen!
    Wat ben je toch een enthousiaste alleskunner. Mooi werk, geniet van alles. Foto met muziekdoosje heel treffend. Enige minpuntje; het niet kunnen accepteren van een spin onder je wcbril... Daar moet aan gewerkt worden! ;-)

  • 23 Maart 2012 - 18:35

    Zio Mario En Ineke:

    lieve paola erg spannend om te zien hoe mijne kleine nicht zich staande houd in de grote wereld wij zijn trots en jaloers op deze mooie ervaring veel geluk en succes kom gezond terug zio mario en tante ineke
    dikke kus ...............van ons allen

  • 24 Maart 2012 - 09:57

    Karin Kramer:

    hai lieve paola,heb via via je reisverslag gelezen.prachtig!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Cambodja, Khett Siem Reab

Cambodja, het vergeten land van Azie

Aangezien Cambodja ooit een belangrijk deel van het Khmerrijk was, is ongeveer 90% van de bevolking Khmer. Door de oorlogen die het land de laatste decennia geteisterd hebben is de bevolking nauwelijks gegroeid.Tijdens diverse oorlogen werden miljoenen mensen vermoord.De etnische bevolkingsgroepen hebben het nog steeds niet makkelijk. Onder het bewind van Pol Pot in de jaren '70 werden ruim de helft van de Cham bevolking uitgemoord. Ondanks een geboortepercentage van ongeveer 5% telt Cambodja een kleine 9 miljoen mensen, slechts 2 miljoen meer dan in de jaren '70. Deels is dit te wijten aan de hoge kindersterfte. De gemiddelde levensverwachting is 50 jaar.
Hoewel er de laatste jaren veel bereikt is, leven veel mensen onder de armoedegrens. De gezondheidszorg is gebrekkig en er is een tekort aan ervaren docenten. Hierdoor maken slechts 27 van de 1000 kinderen hun middelbare school af.
Ik vertrek 1 maart richting Cambodja en ga gedurende 5 weken als verpleegkundige werken in die Cambodjaanse medische post op het platteland, die ik in 2010 heb bezocht. Meer dan mijn energie en kennis kan ik niet geven, maar met financiële ondersteuning kan ik de mensen ook echt daadwerkelijk helpen om hun dagelijkse leven draaglijker, en wellicht iets plezieriger, te maken.
Vele familieleden, vrienden en de mensen van de kerkgemeenschap hebben een donatie gedaan en hiervoor wil ik hen allen hartelijk bedanken.

Recente Reisverslagen:

15 April 2012

Veilig thuis

01 April 2012

Foto's geplaatst

01 April 2012

Terugkijken op een prachtige tijd

25 Maart 2012

Allemaal beestjes

24 Maart 2012

Vriendinnenweekend
Paola, Dirk, Marc en Luuk

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 484
Totaal aantal bezoekers 72813

Voorgaande reizen:

17 Maart 2018 - 01 April 2018

Suriname

03 Augustus 2012 - 23 Augustus 2012

Amerika...steden en bergen

01 Maart 2012 - 04 April 2012

Cambodja, het vergeten land van Azie

06 Augustus 2011 - 31 Augustus 2011

Van zwoele tropen tot eilandmensen

19 Februari 2011 - 28 Februari 2011

Florida

29 Juli 2010 - 23 Augustus 2010

Een verre reis

18 Juli 2009 - 10 Augustus 2009

Het land van de Glimlach

13 Juli 2007 - 03 Augustus 2007

Mijn eerste reis

Landen bezocht: