Saigon - Reisverslag uit Ho Chi Minhstad, Vietnam van Paola, Dirk, Marc en Luuk Thijs - WaarBenJij.nu Saigon - Reisverslag uit Ho Chi Minhstad, Vietnam van Paola, Dirk, Marc en Luuk Thijs - WaarBenJij.nu

Saigon

Door: Marc

Blijf op de hoogte en volg Paola, Dirk, Marc en Luuk

04 Augustus 2010 | Vietnam, Ho Chi Minhstad

Hallo medereizigers!!

Tot nu toe het tweede verslagje van onze reis door Azië. Ook veel leuke en minder leuke dingen meegemaakt. Op de dag van aankomst bijvoorbeeld, we vlogen van Bangkok naar Ho Chi Minh City (Saigon). Het was in Saigon zeer slecht weer, dus de piloot durfde het niet aan om te landen en vloog hij nog een half uur rond om er zeker van te zijn om goed te landen. Het was erg spannend en toch ook een beetje eng. Goed aangekomen in Saigon en daarna met een busje naar het hotel gebracht. Ik zal eventjes de stad qua verkeer voor jullie uitleggen:
- Er wonen ongeveer 7 miljoen mensen in deze stad. Dagelijks komen er nog 2 miljoen bij vanuit de omgeving om te werken.
- In Nederland in recent de miljoenste scooter geregistreerd. Hier in deze stad rijden al 6.000.000 scooters en motoren.
- Gewoon netjes door het verkeer knallen en dan kom je er wel!!!
- Oversteken is een kunst apart. Je moet een moment kiezen om over te steken tussen al het verkeer door. Niet stoppen maar goed uitkijken en doorlopen. Je bent geneigd te stoppen omdat het verkeer om je heen zoeft, maar als je dan doet dan kunnen er ongelukken gebeuren.
- Echt een super leuke stad gewoon!
- We hadden een heel leuk en schoon hotelletje in het oude centrum. Anan hotel…..prima. veel eetkraampjes in de buurt waar ze eieren eten met kuikentje van ongeveer 10 dagen oud. Ze zeggen dat het heel gezond is, maar wij passen hiervoor.
- Verder veel jonge mensen die aan het backpacken zijn. Heel gezellig.
- Saigon is de moeite waard! De naam Saigon past beter bij de stad dan HCMC.
- We hebben ons laten masseren door blinde mensen van zeer jonge leeftijden. Dit was een bijzondere ervaring omdat zij niet weten hoe je eruit ziet en omdat ze even goed masseren als mensen die wel kunnen zien. Het was een heel oud gebouw met vodjes als gordijntjes. Een aparte sfeer. Het geld wordt gebruikt voor dit goede doel.

Eergisteren, maandag 2 augustus, hebben we een lange wandeltocht gemaakt door Saigon. We hebben een paar stadsgebouwen en monumenten gezien. Ook zijn we naar het postkantoor gelopen. Deze is ontworpen door Gustaf Eiffel. Hierna zijn we naar het
War-museum gelopen. Daar werden alle feiten, foto´s en verhalen over de Vietnam oorlog tentoongesteld. Het was zeer indrukwekkend, maar ook zeer heftig. Ik zal deze oorlog in een paar regels samenvatten:
Vietnam was een Franse kolonie. Noord-Vietnam werd gesteund door China en Rusland en was dus communistisch, terwijl Zuid-Vietnam van Frankrijk was. De Fransen werden in 1954 verslagen bij Dien Bien Phu waardoor de conferenties van Geneve ontstonden. De Amerikanen kwamen geleidelijk aan de Fransen vervangen en hebben afschuwelijke misdaden gepleegd. Na vele bombardementen realiseerden ze dat het geen zin meer had. Dit was de eerste televisie oorlog met als gevolg dat er wereldwijd zeer grote demonstraties ontstonden. Twee jaar na het vertrek van de laatste Amerikaan heeft de Vietcong (Noord vietnam) alsnog Zuid-Vietnam overgenomen. Het is een oorlog die Amerika liever heel snel vergeet.
Het is een zeer interessante oorlog. Echt de moeite waard om je daar eens in te verdiepen.

Gisteren werden we om 8 uur opgehaald voor een half-day tour naar de Cu-Chi tunnels. Dit zijn zeer indrukwekkende tunnels die onder de grond liepen. Hier leefden de Noord-Vietnamezen overdag in. In de avond gingen ze op Amerikanen jagen. We kregen eerst veel informatie van onze gids en later mochten, wie er wilden, door die tunnels kruipen. Ze waren net 50 cm hoog dus kruipen was noodzakelijk. Na deze tour wilden wij nog naar een pagode. We na een uur waren we er nog niet. Beetje jammer maar niemand had dit kunnen weten. Dus met de taxi weer terug……

Al met al waren het zeer actieve, maar ook leuke dagen. Vandaag maken we een 3-daagse tour via de Mekongdelta naar Cambodja. We hebben er zeer veel zin in. We gaan veel met de bus en met de boot. Ons volgende verslag komt denk ik pas als we in Cambodja zijn. Er zijn was problemen ontstaan met de foto’s, maar we hopen snel een oplossing hiervoor te kunnen vinden. Jullie horen van ons wanneer dat foto´s op de website komen te staan!

Hopelijk tot het volgende reisverslag.

• 04 Augustus 2010 - 16:48

Jolande:

Zie je wel, Paola, als je er eenmaal bent loopt alles vanzelf!!!!
    Nog heel veel plezier en geniet van alle bijzondere dingen!

• 04 Augustus 2010 - 18:31

Nr 15:

He Mark, leuk om jullie vervolg te horen, hoezo problemen met Fotos's, ik heb er gisteren 67 van Luuk kunnen bekijken!!
    Veel plezier in de Mekong delta.

Nr 15

• 04 Augustus 2010 - 18:32

Sonja:

Hoi Marc en familie,

Goed reisverslag hoor!
    Ik leer er zelf ook nog van. Bijzondere stad is Saigon en dan door die tunnels kruipen. Jullie houden je conditie ook goed bij! Veel plezier in Cambodja. Groetjes Sonja

• 04 Augustus 2010 - 19:27

RLSM:

Brrr... door tunnels kruipen....eeks! Kan mij echt niet voorstellen dat ze daar hele dagen onder de grond bleven, maar helaas is het wel de waarheid. En wat bijzonder om dat van dichtbij te zien. Wij hebben ook alle foto's kunnen zien. Prachtig!
    X, RLSM

• 04 Augustus 2010 - 19:35

Moppie:

Geweldig wat jullie allemaal zien en horen!
    Over de geschiedenis en de oorlog in het verleden.
    Wat leuk al die foto's die Luuk gestuurd heeft, ik vraag me af hoe hij dat allemaal doet, 68 foto's tegelijk.
    Marc, je hebt leuk geschreven en zo lang.
    Nog veel plezier en genieten maar doei

• 06 Augustus 2010 - 19:17

Nonni....:

We zijn net terug van Berlijn..en ben gelijk naar boven gehold om te kijken of jullie 2de verslag was binnengekomen...en ja hoor met mooie foto's erbij..wat heb je leuk geschreven MARC..met een stukje geschiedenis erbij,we hebben het met plezier gelezen..en wat een leuke foto's Luuk.. knap dat je dat allemaal kan...wat hebben jullie al veel ondernomen dus veel gezien en meegemaakt..klingt heel gezellig dus blijf genieten...liefs XXXX